I modsætning til hvad mange tror, er der faktisk flere forskellige måder, hvorpå du kan få dit budskab frem til et publikum – uden at skulle ty til de sædvanlige metoder til at skrive en præsentation. Det er ofte sværere at bruge ord til at formidle det rigtige budskab til dit publikum, end det ser ud til i første omgang. Det kan f.eks. være meget svært at finde den helt rigtige måde at sige, at man ikke er interesseret i at se en persons forretningsforslag, hvis man virkelig ikke har lyst til at se det. Der er mange måder, man kan sige det på, og nogle vil være bedre egnet til at kommunikere denne information end andre.

Her er nogle tips og tricks til at sikre, at dit budskab kommer klart og tydeligt frem:

1. Kend dit publikum

Dette er nok en af de vigtigste ting at overveje, når du holder en præsentation eller skriver indhold. Hvis du ikke ved, hvem din målgruppe er, hvordan kan du så levere et budskab, der vækker genklang hos dem? Tænk på, hvor de kommer fra, hvad deres mål er, hvad der motiverer dem til at lytte i første omgang – hvis du kender disse oplysninger, kan du sikre, at du skræddersyer dit budskab i overensstemmelse hermed.

2. Hold det enkel

Når du taler til et publikum, er det sidste, de ønsker, et langhåret og kompliceret budskab. I stedet for at tale med masser af teknisk jargon og smart sprog, skal du forsøge at holde dig til enkle ord og klare forklaringer, som alle kan forstå.

På den anden side, hvis du er typen der godt kan lide at have gang i forskellige ting og har et ønske om at levere spændende og indbydende præsentationer, så kan du helt sikkert godt bruge Explainer video. Det er en god og sjov måde at formidle sit budskab på.

3. Vær engagerende, ikke ensformig

Det er vigtigt at holde dit indhold interessant og engagerende – ellers er der ingen, der gider lytte! Tilføj om muligt lidt humor eller visuelle hjælpemidler i din præsentation; det vil hjælpe med at fange publikums opmærksomhed og fastholde deres interesse hele vejen igennem.

4. Hold fokus på dit mål

De fleste præsentationer har et specifikt mål i tankerne – uanset om det er at sælge et produkt eller en tjenesteydelse, få folk med på en idé eller blot at rejse bevidsthed om et bestemt emne. Uanset hvad dit mål er, skal du sørge for at holde fokus på det og ikke lade dig distrahere af andre ting, der måtte dukke op undervejs.

5. Øvelse gør mester

Dette er nok det vigtigste tip af alle – det er altid bedst at gennemgå din præsentation flere gange, før du rent faktisk holder den foran et publikum. Ved at øve dig hjælper du dig med at blive fortrolig med materialet og sikrer, at alting flyder gnidningsløst, når du holder den live.